sobota, 17 października 2015

O FRANCUSKIM MAJONEZIE SŁÓW KILKA

Lubię kuchnię francuską.
Odpowiada mi tutejszy sposób doprawiania potraw, różnorodność serwowanych dań, czy połączenia smakowe, o których wcześniej nawet bym nie pomyślała.
Ale są chwile, gdy bez żalu zamieniłabym tartiflette na kotleta schabowego, a deskę serów na sałatkę jarzynową.



Jako, że sałatka jarzynowa nie jest skomplikowana w wychonaniu, a składniki do jej przygotowania są powszechnie dostępne, ostatnio postanowiłam przypomnieć sobie rodzime smaki. Marchew, pietruszka, ziemniaki, jajko, jabłko, cebula i groszek - to można dostać w każdym sklepie. Ogórki kiszone... tu już się zaczęły schody, które szybko pokonałam po prostu z nich rezygnując. Sałatka będzie trochę mniej wyrazista, ale w ogólnym rozrachunku nie powinna wiele stracić w smaku. Wszystko wyglądało pięknie, ślinka ciekła na samą myśl o szykującej się uczcie, aż tu pojawił się temat MAJONEZU. Przede mną cały sklepowy regał zastawiony słoiczkami i dylemat, który z nich wybrać... Majonez z musztardą, majonez z musztardą dijon, majonez ze świeżych jaj (to inne są z nieświeżych?) itd. Ten z musztardą dijon brzmiałby całkiem niezłe gdyby nie fakt, że w ogóle nie smakuje jak majonez tylko jak musztarda z dodatkiem majonezu. 5 minut...10 minut... a ja nadal nie wiem co wybrać. Każdy z nich ma w składzie bardzo dużo musztardy... Z wcześniejszego doświadczenia wiem, że to nie jest smak, którego poszukuję. W końcu znalazlam! Majonez bez musztardy! Cała zadowolona idę do kasy, chociaż cena sloika jest dwa razy większa niż pozostałych.
W domu dodaję majonez do pokrojonych warzyw, doprawiam solą i pieprzem. Sprawdzam czy dobrze doprawione. I jak? Wszystko super, tylko dlaczego czuć posmak musztardy skoro majonez miał być bez niej? Próbuję sam majonez - nikt mi nie wmówi, że jest bez musztardy. Ja rozumiem, że 'nasz' majonez może być za mało wyrazisty na wysublimowane francuskie podniebienia. Rozumiem, że francuzi lubują się w musztardzie. Ale czy wśród tak bogatego asortymentu jakim dysponują tutejsze sklepy, nie mogą dać chociaż jednego mało wyrazistego w smaku, mdłego majonezu, który w zupełności zaspokoiłby moje proste, mało wymagające oczekiwania??
Koniec końców, sałatka była smaczna. Miska została szybko opróżniona. Jednak to nie był ten smak jakiego oczekiwałam i mój apetyt nie został zaspokojony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz